Een duurzaam bedrijf zonder gezonde financiële basis? Geen optie. Dat is de heldere visie van Huib Costermans, CFO van glasvezelbedrijf Delta Fiber. Tijdens TFOCR 2025 vertelt Huib hoe hij zijn rol als financieel bestuurder hierin ziet. Ook deelt hij hoe duurzaamheid steeds meer verweven wordt met de dagelijkse praktijk.
Rentmeesterschap als mindset
Na 32 jaar in het financiële werkveld – waarvan 16 jaar internationaal – spreekt Huib met een nuchtere blik. Hij ziet duurzaamheid niet als iets ‘extra’s’, maar als onderdeel van goed bestuur. “Als CFO moet je een goede rentmeester zijn. Dat betekent dat je rekening houdt met de impact die je hebt. Niet alleen financieel, maar ook maatschappelijk en ecologisch.”
Bij Delta Fiber betekent dat: glasvezel als duurzame infrastructuur, met minder energieverbruik dan traditionele netwerken. Maar ook bijdragen aan digitale inclusie in buitengebieden waar connectiviteit niet vanzelfsprekend is.
Geen CSRD, wel rapporteren
Door de Omnibus-regeling valt Delta Fiber waarschijnlijk voorlopig buiten de CSRD-verplichting. Toch blijft duurzaamheid hoog op de agenda staan. “We waren full force bezig met rapporteren, en hebben bewust een stap teruggezet. Maar we blijven tonen waar we voor staan – richting medewerkers, klanten en investeerders.”
Delta Fiber kiest voor een efficiënte, pragmatische aanpak: meeliften waar mogelijk, leren van anderen, en aansluiten bij wat écht relevant is. “We willen laten zien dat we bewust bezig zijn, maar wel op een manier die past bij onze schaal en fase van groei.”
Van witte naar zwarte modems
Soms zit duurzaamheid in kleine keuzes met grote impact. “We gebruiken nu zwarte modems in plaats van witte, omdat zwart plastic wél te recyclen is. Vroeger werd er niet over nagedacht, nu is het een vast onderdeel van de inkoopbespreking.”
Voor Huib is dat het bewijs dat een andere mindset werkt. “Je moet duurzaamheid meenemen in beslissingen over investeringen, resources, leveranciers. Niet als los onderwerp, maar als vanzelfsprekend onderdeel van het gesprek.”

Realiteit versus ambitie
Toch is hij ook kritisch. De hoeveelheid regels, rapportageverplichtingen en detailniveau – zoals bij de EU-taxonomie – maken het lastig voor kleinere bedrijven. “Het is goed dat er richting komt, maar er moet ook ruimte blijven voor realisme. Niet elk bedrijf heeft de capaciteit van een multinational.”
Huib pleit voor een sectorspecifieke aanpak op maat. “Differentieer per bedrijfstype, maar zorg dat er vergelijkbaarheid blijft. En geef ruimte om te leren, want we zitten allemaal op een reis.”
De rol van de CFO
Zijn belangrijkste bijdrage als CFO? “Ik ben geen specialist, maar ik heb als bestuurder wél verantwoordelijkheid. Daarbij hoort ook zorgen dat duurzaamheid leeft in de bestuurskamer. Vanuit verschillende invalshoeken het gesprek voeren, of het nu gaat over een modem, een investeringsbeslissing of een recruitmentvraagstuk.”
Zijn slotboodschap is helder: “Duurzaamheid is geen ‘nice to have’ of differentiatiefactor. Het is een ‘right to play’. En als CFO is het mijn taak om dat op de agenda te zetten.”
Ben je geïnteresseerd in meer over dit onderwerp?
Op 10 april organiseren we een online strategiesessie over de Omnibus. Je kunt je via deze link aanmelden.