Hoe PP Group jaar na jaar haar duurzaamheidsaanpak versterkt 

Hoe PP Group jaar na jaar haar duurzaamheidsaanpak versterkt 

PP Group – bekend als Parlevliet & Van der Plas – is een van de grootste visserijbedrijven van Europa. Al sinds 2020 werkt het familiebedrijf gestructureerd aan het uitbreiden van de duurzaamheidsrapportages, samen met o.a. Intire en met inzet van de softwareapplicatie Beezzz. Annelies en Brigitta Parlevliet vertellen over de aanpak die werkt. 

Van Excel naar inzicht en structuur

Duurzaamheid staat al jaren op de agenda van het familiebedrijf: al in 2018 begon PP Group met het verzamelen van data. Maar in 2020 werd het tijd voor meer structuur en rapportages die inzicht geven. “In het begin deden we alles in Excel,” vertelt Brigitta Parlevliet. “Maar dat was foutgevoelig en we realiseerden ons dat we een duurzaamheidsrapportagesysteem nodig hadden. We wilden kunnen zien waar we staan en wat we kunnen verbeteren.” De keuze valt op Beezzz. “We hebben meerdere partijen gesproken,” zegt Annelies Parlevliet. “Maar Beezzz paste het beste bij ons: flexibel en naar ons eigen bedrijf te finetunen.”   

Jaarlijkse uitbreiding met steeds meer thema’s  

In het eerste jaar worden basisgegevens als brandstofverbruik en verpakkingen ingevoerd op basis van historische data, bijvoorbeeld over het dieselverbruik van de schepen en de verpakkingsmaterialen. Daarna volgt een jaarlijkse cyclus van uitbreiding: algemene GRI-standaarden, visdata, gegevens van leveranciers, arbeidsomstandigheden en Scope 3-berekeningen, waaronder vluchtgegevens en Opex. 

Samen aan een stevig fundament bouwen 

De samenwerking met Intire is daarin cruciaal. “De samenwerking is soepel en pragmatisch,” zegt Brigitta. “Ze begrijpen wat we bedoelen, helpen met de structuur en data, en maken het niet onnodig ingewikkeld.” Vanuit Intire is Wietse Mol al sinds de start betrokken. “Dat helpt enorm,” zegt Annelies. “We hoeven niet telkens opnieuw uit te leggen waar we staan.” 

Een belangrijk element van de jaarlijkse verbetercyclus is de gezamenlijke kick-off: wat waren de learnings, wat voegen we dit jaar toe, wat vraagt de wetgeving of de benchmark? “We kijken dan ook naar het tempo,” zegt Wietse. “Je kunt niet alles tegelijk doen, maar wel elk jaar gerichte stappen zetten.”  

Annelies: “De duidelijke uitleg van Wietse en de steun van het management zijn belangrijk. We communiceren veel, en gaan ook bij dochterbedrijven langs om mensen te spreken. Dat werkt. Vijf jaar geleden was er nog veel weerstand, nu is er eigenaarschap.” 

Meedoen aan wereldwijde benchmarks

PP Group doet mee aan meerdere wereldwijde benchmarks onder grote bedrijven, zoals de Food Benchmark voor de 350 grootste foodondernemingen. Het familiebedrijf is zelfs het enige Nederlandse bedrijf in de Seafood Stewardship Index, waar de 30 grootste visserijondernemingen ter wereld aan meedoen.  

De dataverzameling beslaat bijna honderd entiteiten. Dat vraagt om een weloverwogen coördinatie. “We hebben ervoor gekozen om per entiteit één verantwoordelijke aan te wijzen,” zegt Annelies. “Zij zorgen dat de data klopt en op tijd binnen is.” 

Ook het gestructureerd opzetten van de rapportages helpt daarbij, waarbij de informatie zich over de jaren heen uitbreidt. Dit is herkenbaar voor veel bedrijven, vertelt Dick Walraven, consultant bij Intire: “Neem CO2-emissies. In het begin gaat het vooral over de CO2-emissies van de eigen operatie, daarna betrek je steeds meer ook de emissies van de leveranciers – dan ben je bezig met scope 3.”  

Science Based Targets: ambitie met nuance

De groeiende data geeft inzicht: “Je ziet waar je staat, waar je impact ligt, en wat je kunt verbeteren,” zegt Annelies. “Door elk jaar stappen te zetten, blijft de organisatie in beweging.” De grootste bron van uitstoot zijn de schepen, zowel bij de indirecte footprint van ingekochte vis als bij de eigen vloot. “Daar ligt meteen ook een dilemma,” zegt Brigitta. “Want schepen varen niet zomaar op batterijen.”  

Toch kiest PP Group ervoor om mee te doen aan het Science Based Targets initiative (SBTi) – voor twee productiebedrijven. “Dat is een bewuste keuze, ingegeven door de marktontwikkelingen en vragen van onze retailklanten,” legt Annelies uit. “Op groepsniveau is dit nu nog niet realistisch, maar we willen wel verantwoordelijkheid nemen en inspelen op verwachtingen van onze klanten.” 

Advies? Gewoon doen

Wat Annelies en Brigitta andere bedrijven willen meegeven? Vooral gewoon gaan doen. “Bepaal op welke manier je het gaat opzetten, wie het gaat invoeren en hoe je het valideert,” zegt Annelies. ”En neem mensen mee in het verhaal, zodat je iedereen betrekt.” “Duurzaam werken hoort erbij: we doen dit voor de toekomst van het bedrijf,” sluit Brigitta af.

Leave a Comment