Hoe Priva met een heldere reportingstrategie stuurt op impact

Hoe Priva met een heldere reportingstrategie stuurt op impact

Priva creëert wereldwijd innovatieve oplossingen voor duurzame klimaatbeheersing en procesmanagement in de tuinbouw en in gebouwen. Met de hardware, software en digitale diensten die het familiebedrijf ontwikkelt, zijn klanten in staat om met een minimaal gebruik van natuurlijke hulpbronnen als water en energie, een maximaal resultaat te behalen. Duurzaamheid zit dan ook diep verweven in het bedrijf, toch was er behoefte aan meer inzicht en zichtbaarheid richting de buitenwereld. Een heldere duurzaamheidsstrategie helpt om keuzes te maken en te sturen. Ook met de voorgestelde wijzigingen van de CSRD Omnibus gaat Priva op dezelfde voet verder, alleen mogelijk in een iets ander tempo.

Vanuit ambitie naar aanpak

Doorgaan is een logische keuze, vindt Stefan Tekelenburg, Global  Manager Finance bij Priva: “We wilden niet alleen compliant zijn, maar ook voor de buitenwereld beter inzichtelijk maken wat we aan duurzaamheid doen. We willen echt verschil maken in de wereld.” Priva heeft duurzaamheid al jaren hoog op de agenda. Dit uit zich in de innovatieve oplossingen voor klanten, maar bijvoorbeeld ook in de betrokkenheid bij GreenGrounds, een organisatie die zich richt op het transformeren van stedelijke gebieden naar voedselproducerende ecosystemen.

“We begonnen met een zoektocht naar een softwareoplossing voor de duurzaamheidsrapportage,” legt Stefan uit. “Maar we merkten snel dat je er met een tool alleen niet komt. We hadden ook begeleiding nodig bij het hele proces eromheen. Die kennis hadden we zelf niet in huis.”

Reden om Intire te betrekken bij het traject. “De samenwerking klikte meteen,” zegt Stefan. “Praktisch, no-nonsense en met kennis van de wet en de business. Ook de flexibele aanpak bevalt goed, met verschillende opties voor zelf doen of ontzorgd worden. “Afspraak is afspraak, dat vind ik heel prettig,” vertelt Group financial controller Hay Tie Tjiang.

Strategie als startpunt

Een van de eerste stappen is het opstellen van een roadmap. Romée van der Sande, sustainability reporting consultant bij Intire, vertelt: “We zijn gestart met het in kaart brengen van de waardeketen en het businessmodel van Priva.”

Duurzaamheid is verweven in alle onderdelen van Priva’s bedrijfsstrategie. De directie wordt daarom nauw betrokken bij de waardeketen en het businessmodel. “Als je als bedrijf impact wilt maken en meer wilt doen dan alleen compliant zijn, is het belangrijk dat dit gedragen wordt vanuit de top van je bedrijf,” zegt Stefan.

Van daaruit bouwt het projectteam stap voor stap verder met de interne en externe stakeholderdialogen en de DMA (dubbele materialiteitsanalyse).

Naar 6 strategische thema’s

Uit de stakeholdersdialogen en de dubbele materialiteitsanalyse komen 10 hoofdthema’s met 19 gedetailleerde, specifieke subonderwerpen naar voren. “Dat is veel voor een eerste rapportagejaar,” zegt Romée. “Daarom organiseerden we een interactieve sessie met de board over de reportingstrategie, om samen te bepalen waar Priva zich als eerste op wil richten. Waar zit de grootste impact, en hoe sluit dit aan op de bedrijfsstrategie?”

Het resultaat: zes strategische duurzaamheidsthema’s die passen bij de langetermijnvisie van Priva. Romée: “Door de duurzaamheidsthema’s te koppelen met de bedrijfsstrategie, kunnen we de duurzaamheidsrapportage integreren met de strategische bedrijfsdoelen.”

Vier daarvan worden dit jaar al uitgewerkt in KPI’s, beleid en datastromen. Hay Tie: “Voor mij als financial is het waardevol dat we strategisch keuzes maken. Niet alleen datapunten verzamelen, maar doelen opstellen die we kunnen meten en managen.”

Betrokkenheid vanuit de hele organisatie

Wat het project extra krachtig maakt, is de brede betrokkenheid. Romée: “Tijdens de workshops waren mensen in het begin nog wat aftastend, maar na verloop van tijd ging iedereen steeds meer vragen stellen en actief meedenken. De koppeling met de strategie en cultuur van Priva maakt dat het echt gaat leven.”

Ook voor Stefan is dit het geval: “Mijn eigen kijk op duurzaamheid is wel veranderd. In het begin zag ik het vooral als iets wat moest om compliant te zijn, nu zie ik dat veel breder. Dit project heeft ervoor gezorgd dat ik dit persoonlijk ook belangrijk ben gaan vinden.” Voor Hay Tie was dit altijd al zo. “Ik hou me als financial al 4,5 jaar bezig met duurzaamheidsrapportages. Voor mij is dit juist een drijfveer om bij Priva te werken.”

Omgaan met de CSRD Omnibus

De voorgestelde wijzigingen in de CSRD – de zogenaamde Omnibus – kwamen halverwege het traject. Waar sommige bedrijven daardoor op de rem trappen, kiest Priva ervoor om juist door te pakken. Stefan: “We hebben duurzaamheid stevig in onze strategie verankerd, dat we sowieso verdergaan. Of dit nu verplicht is of niet.”

“De Omnibus dwingt bedrijven om kleur te bekennen: hoe strategisch is duurzaamheid voor de organisatie?” voegt Stefan toe. Bij Priva is dit duidelijk: “Ook voor de CSRD waren we al met duurzaamheid bezig. Alleen was het toen minder inzichtelijk voor de buitenwereld. Dat is de volgende stap die we nu nemen.”

Van analyse naar actie

Intire helpt Priva ook met de gap-analyse. Hierin is bekeken welke datapunten er nog missen, en hoe deze slim kunnen worden aangevuld. De volgende stap is het opstellen van een projectplan met een pad om de strategische onderwerpen van Priva ook echt te implementeren. Denk bijvoorbeeld aan het formuleren en aanscherpen van beleid, het opstellen van KPI’s, en het verder implementeren van de kwantitatieve rapportage in de software van Salacia Solutions.

Gevraagd naar advies voor andere bedrijven die aarzelen door de komst van de Omnibus, zegt Stefan: “Begin klein, maar begin. CSRD gaat niet alleen over voldoen aan regels, het gaat over keuzes maken. Wat vind je als bedrijf belangrijk? Dáár moet je op rapporteren.” Hay Tie vult aan: “Zorg dat je mensen meeneemt. Als ze snappen waarom het belangrijk is, wordt het meer dan ‘de zoveelste rapportage’. Dan wordt het iets waar je als organisatie samen aan bouwt.”

Leave a Comment